تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵

مهم ترین خبرهای نفت در هفته ای که گذشت | 15 دی 1402

تشکیل کارگروه ویژه ایران و عراق،تصویب ۹ هزار میلیارد تومان طرح پدافند غیرعامل در قطب تولید گاز ایران،آغاز عملیات اجرایی تجهیز اسکله ۱۰ مجتمع بندری پارس مهم ترین گزیده اخبار نفت این هفته هستند در ادامه به آن میپردازیم.
کد خبر: ۷۳۹۷۱

به گزارش معاصر،تشکیل کارگروه ویژه ایران و عراق: وحیدرضا زیدی فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری این هفته با اشاره به تشکیل نشست پیمانکاران فعال در حوزه نفت و گاز با وزیر نفت عراق به درخواست طرف عراقی گفت: پیشنهاد تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از نمایندگان پیمانکاران سازندگان و تأمین کنندگان کالا و تجهیزات تخصصی انجمن‌های صنفی مربوطه و متولیان ذی‌ربط در وزارت نفت دو طرف ایرانی و عراقی داده شد.

 

به گفته او، این نشست با حضور نزدیک ۴۰ شرکت پیمانکاری فعال در پروژه‌های نفت و گاز، انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، کارفرمایی تابع وزارت نفت و سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت با هدف معرفی توانمندی‌های تخصصی و صنعتی شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز با حضور وزیر نفت عراق و تعدادی از معاونان وی و شرکت‌های مدعو در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی وزارت نفت برگزار شد.

 

ارتقای شاخص‌های بهره‌وری از طریق بازار بهینه‌سازی انرژی: تفاهم‌نامه اجرای پروژه‌های مرتبط با بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص‌های بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی به‌ویژه از طریق بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و حساب بهینه‌سازی، همچنین توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز و تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه با هدف ایجاد زیست‌بوم و زنجیره تولید آنها در پارک و بومی‌سازی و توسعه فناوری صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته روز یکشنبه (دهم دی‌ماه) از سوی حسین آبنیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و محمد اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت امضا شد.

 

تصویب ۹ هزار میلیارد تومان طرح پدافند غیرعامل در قطب تولید گاز ایران: تفاهم‌نامه مشترک همکاری درباره طرح پدافند غیرعامل در منطقه عملیاتی شهید رئیسعلی دلواری، روز یکشنبه هفته جاری (دهم دی‌ماه) با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وحید زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور پژوهش، فناوری و مهندسی و سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس به‌عنوان فرمانده پدافند غیرعامل این منطقه امضا شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین، از تصویب بیش از ۹ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

 

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز تأکید کرد: یکی از الزام‌های پدافند غیرعامل که برای مناطق حیاتی در نظر گرفته شده، پیش‌بینی تشکیل شورای هماهنگی پدافند غیرعامل است که در سلسله‌مراتب وزارت نفت قرار داشته و این سازمان هدایت تخصصی آن را برعهده دارد.

 

افزایش ۸ درصدی تولید صنعت پتروشیمی: احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نخستین روز این هفته (شنبه، نهم دی‌ماه) در نشست خبری اظهار کرد: در هشت‌ ماه امسال ۸ درصد افزایش تولید در صنعت پتروشیمی محقق شده است و صادرات محصولات نیز همانند مدت مشابه پارسال بوده است، زیرا امسال ۶۶۰ هزار تن نسبت به پارسال محصول بیشتری به بورس کالا عرضه شده است.

 

او همچنین با اشاره به ورود صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌ها به‌منظور تأمین خوراک گازی مجتمع‌ها افزود: سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در میدان‌ها در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است.

 

آغاز عملیات اجرایی تجهیز اسکله ۱۰ مجتمع بندری پارس: این عملیات روز یکشنبه (دهم دی‌ماه) با اعتبار ۳۰ میلیون دلاری از سوی شرکت ملی نفت ایران و  سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با هدف کمک به بارگیری و صادرات گاز مایع سرد (ال‌پی‌جی) انجام می‌شود.

 

تجهیز این اسکله امکان صادرات سالانه ۲.۵ میلیون تن ال‌پی‌جی را فراهم می‌کند که سالانه ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور نفع اقتصادی به همراه خواهد داشت.

 

افزایش گازرسانی به صنایع کشور: سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در هفته جاری گفت: مطابق تازه‌ترین آمارها، گازرسانی به صنایع عمده کشور از ابتدای امسال تا پایان پاییز روند صعودی داشته، به نحوی که در این مدت حجم گاز تحویلی به صنایع عمده به تفکیک در بخش‌های فولاد، پتروشیمی و سیمان نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۱، ۱۰.۵ و ۱۷ درصد افزایش یافته است.

 

طبق توضیحات او، شرکت ملی گاز ایران موظف به تأمین گاز صنایع برای هشت ماه از سال است و در دوره سرد سال صنایع باید آمادگی لازم برای استفاده از سوخت جایگزین را داشته باشند، چراکه اولویت این شرکت در دوره سرد سال حفظ جریان پایدار گاز برای بخش خانگی است. با این حال گازرسانی به صنایع عمده در این ایام نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ روند صعودی داشته و با مدیریت بهینه مصرف در همه بخش‌ها، این روند تداوم خواهد داشت.

 

دیگر اخبار: انتصاب سیدمحمد پیشوایی به‌عنوان رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، راه‌اندازی اسکله شماره ۱۷ فاز ۲ بندر عسلویه و نخستین بازوی بارگیری کرایوژنیک ایرانی، تخصیص زمین‌هایی به وسعت ۷۰۰ هکتار به طرح مسکن ملی صنعت نفت، امضای قرارداد حفاری ۹ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز